És mégis, mit csinál egy soft-skills tréner?

Gyakran esnek a trénerek abba a hibába, hogy evidenciaként kezelik azt, hogy mit is csinálnak, vagyis mi történik, amikor a csoporttal dolgoznak.  
 
A kérdésre a válasz tényleg nem egyértelmű, ráadásul mára számos tévhit alakult ki ezzel kapcsolatosan, ráadásul nagyon sok tevékenységet hívnak „tréningnek”  miközben valójában nem az.
 
És a kérdés már csak azért is aktuális, mert ismét egyre népszerűbb tréneren lenni, miközben egy rejtőzködő szakmáról beszélünk. Mert ugyan ki tudja megmondani, hogy mi történik, miután a tréner becsukja reggel maga után az ajtót?
 
Régi (fránya) igazság, hogy nem az a jó tréning, ahol a résztvevők egész nap nagyon jól érzik magukat. Sőt. Általában ezekről a programokról derül ki, hogy valójában nem tréning volt.   
 
De akkor mégis, mit csinál egy soft-skills tréner? A válasz röviden: készséget fejleszt, ahogy a nevében is benne van. De mégis, ez mit jelent bővebben? És főleg hogyan kell csinálni?
 
Soft-skills tréninget csinálni valójában elég összetett dolog. (Az előkészületekbe most ne menjünk bele – ügyféligények, meg helyszín, meg felkészülés, forgatókönyv és még sorolhatnánk… )
 
Mindenek előtt a tréner megteremt egy olyan teret, ahol képes egy felnőtt - szakértelemmel és tapasztalatokkal bíró ember - tanulni. Már önmagában ez komoly kihívás szokott lenni, hiszen a felnőtt, tapasztalatokkal bíró ember nem feltétlenül nyitott a tanulásra, főleg nem, ha kiderül, hogy itt bizony a kompetenciáit akarja valaki górcső alá venni. Ezért itt különösen fontos lesz a tréner  hitelessége, hogy képes legyen komfortzónát kialakítani a csoportban, hogy transzparensen kijelölje a tréning kereteit, és megmutassa miként fog a team-el együtt dolgozni.  
 
Ezután  jönnek azok a bizonyos tréning feladatok, (amit sokan tévesen játékoknak hívnak) ami témába (kompetencia környezetbe) helyezi a csapatot és a trénert. A tréning feladatok kiválasztásánál nagyon fontos szempont, hogy alapvetően azt a készséget aktiválja be, amiről a tréning szól, másrészről, hogy a feladatok során a tréner megfigyelje és rögzítse mi történik egyéni és csoport szinten a résztvevőkkel.
 
Mert ezután érkezik meg a lényeg. A feldolgozás. A tréner feladata, hogy a csapat el tudja kezdeni meglátni és megérteni, hogy valójában mi történt velük. Össze kell illeszteni az egyéni látható és rejtett megéléseket, a csapat egésze számára észlelt valósággal. Vizsgáljuk az szerepeket, az együttműködést, a szövetségeket, a megéléseket, reflexiókat, az eltávolodás és a nagyon közelről való vizsgálódás erejét váltogatva támogatjuk a csoportot, hogy meglássa mi történt és miért úgy történt.
 
Dinamikailag és szakmailaga ez a legerősebb része egy jó tréningnek, hiszen itt történnek meg a vakfoltok mögé látások, az a-ha élmények. Itt mondatódnak ki az odatartozással (kint-bent) a hatalommal (lent-fent) az intimitással (közel-távol) kapcsolatos felismerések és a csoportnormákhoz, egyéni kompetenciákhoz, csoport tabukhoz kötődő megélések.
És mindezt azért tesszük, hogy az erős saját és csoport élmény hatására megérkezzen a nyitottság az új befogadására. Ha jól csináljuk a dolgunkat ekkorra nem, hogy ellenállás nincs a csoportban, hanem óriási motivációs energia érzékelhető a tudásra, a tanulásra. A tudás átadásnak, a kompetencia minták megértésének és átadásának számos trendi és klasszikus formája létezik amit itt használni lehet. Tréneri vagy csoportos prezentációk, modellek, összefüggések megértése, a rendelkezésre álló közös tudás rendszerezése.
 
A soft-skills tréningek fontos része annak támogatása és elősegítése, hogy miként fog mindez a tudás bekerülni a mindennapokba. Mitől tud majd aktiválódni, kipróbálásra kerülni egy következő éles helyzetbe az itt megismert és megdolgozott új tudás.
S végül a zárás, a szálak elvarrása, hiszen fontos, hogy nem maradhatnak nyitva fájdalom pontok, konfliktusok, ki nem mondott érzések és gondolatok amiket ha elvisz valaki romboló, mérgező dinamikaként bukkanhat elő.
 
Soft-Skills tréningen számtalan témával és kompetenciával lehet dolgozni. Mindegy, hogy együttműködési kérdésről, vezetői kompetenciákról, vagy akár stressz menedzsment témáról van szó. A lényeg a módszertan.

Akár HR szakember vagy -  tehát a megrendelői oldalon dolgozol - akár trénerként szeretnél dolgozni fontos, hogy tudd mit is jelent a soft-skills tréning. Ne érd be kevesebbel! Dolgozz profi trénerként!